16 Ιουν 2012

Συνέντευξη του Karim Rashid



 Ο Karim Rashid είναι ένας από τους πιο παραγωγικούς σχεδιαστές σήμερα. Έχει πάνω από 2000 προϊόντα στην παραγωγή, αμέτρητα βραβεία και ένα συνεχώς αυξανόμενο κατάλογο συνεργασιών: εκθέσεις, εστιατόρια, τράπεζες, αυτοκινητοβιομηχανίες και εταιρίες ηλεκτρονικών ειδών για να αναφέρουμε μερικές. Είναι ένας αινιγματικός σχεδιαστής με προσιτό γούστο. Αυτός είναι ένας σπάνιος και πολύτιμος συνδυασμός. Υπάρχει κάτι επαναστατικό στο όραμα του. Η τολμηρή αισθητική και η τάση του να ωθεί στα άκρα τον κάνει άξιο ενός μόνο υποκοριστικού - Karim.

 Έχετε κάποιο ψευδώνυμο(α); Θα θέλατε να το μοιραστείτε και πώς το αποκτήσατε;
Έχω γίνει γνωστός ως ο "Βασιλιάς του πλαστικού". Χρησιμοποιώ πλαστικό σε πολλά σχέδια μου γιατί είναι ένα υλικό με θαυμάσιες ιδιότητες, είναι ανθεκτικό, εύπλαστο, και μπορεί να είναι άνετο. Με την βοήθεια νέων τεχνολογιών, μπορώ να δημιουργώ αισθησιακές και οργανικές μορφές που δεν υπήρξαν ποτέ. Χρησιμοποιώντας το πλαστικό επίσης επιτρέπει στα σχέδια μου να είναι πιο προσιτά στην αγορά.

 Έχετε ασχοληθεί με πολλούς τομείς του σχεδιασμού, από το σχεδιασμό προϊόντων και εσωτερικών χώρων μέχρι εταιρικών ταυτοτήτων. Ποιό αγαπάτε περισσότερο;
Δεν προτιμώ το ένα περισσότερο από το άλλο. Αγαπώ την άμεση επίπτωση ενός εσωτερικού χώρου που μπορεί να έχει στις ζωές των ανθρώπων. Με τον σχεδιασμό χώρων φιλοξενίας  και δημοσίων χώρων, ξέρω ότι μάζες ανθρώπων έχουν πρόσβαση στο σχεδιασμό μου, και δεν τον κοιτούν απλά, εμπλέκουν φυσικά και σωματικά τους εαυτούς τους μέσα από τον σχεδιασμό. Έχω τη δύναμη να τους επηρεάσω σε κοινωνικό επίπεδο, είτε πρόκειται για χαλαρωτική απομόνωση, κοινότητα, ή ευχάριστες διακοπές. Αντλώ επίσης τεράστια χαρά από τον σχεδιασμό προϊόντων, γιατί κάθε αντικείμενο έχει την δυνατότητα να συνδέεται με τον καταναλωτή και να του προσφέρει απόλαυση σε καθημερινή βάση.

 Από πού προέρχεται η δημιουργικότητα σας; 

Γεννήθηκα σε ένα δημιουργικό περιβάλλον. Ο πατέρας μου ήταν πηγή έμπνευσης, αφού σχεδίαζε ό,τι ήταν δυνατόν στα κινηματογραφικά στούντιο, από τα έπιπλα μέχρι τα ρούχα. Ήταν καλλιτέχνης και σκηνογράφος στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Μου δίδαξε την προοπτική σε νεαρή ηλικία και μου έμαθε ότι μπορώ να σχεδιάσω τα πάντα και να αγγίξω κάθε πτυχή του φυσικού μας τοπίου.

 Πώς εμπνέεστε; 

Κοιτάω πέρα από τον σχεδιασμό και την αρχιτεκτονική. Η έμπνευση είναι συσσωρευμένη. Τα πάντα μπορεί να είναι πηγή έμπνευσης. Είναι το πώς βλέπεις τον κόσμο. Εμπνέομαι από την παιδικά μου ηλικία, την εκπαίδευση μου, από όλους τους δασκάλους που είχα, από κάθε έργο που έχω δουλέψει, από κάθε πόλη που έχω ταξιδέψει, από κάθε βιβλίο που έχω διαβάσει, από κάθε έργο που έχω δει, από κάθε τραγούδι που έχω ακούσει, από κάθε οσμή, κάθε γεύση, όραση, ακοή και αίσθηση.



 Έχετε έναν μακρύ κατάλογο από προϊόντα και επαίνους. Για ποιά δουλειά είστε πιο υπερήφανος; Ποιά ήταν/είναι η σημαντικότερη στιγμή σας; 
Δεν υπήρξε μία μοναδική στιγμή, αλλά η πορεία της δημιουργίας. Θυμάμαι την ικανοποίηση που ένιωσα σχεδιάζοντας το Garbo και την Oh Chair για την Umbra την δεκαετία του 90'. Μου αρέσει όταν οι ιδέες μου υλοποιούνται στη μορφή προϊόντων που είναι προσιτά, υψηλής αισθητικής και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε καθημερινή βάση. Στη συνέχεια, όταν ολοκληρώθηκε το Semiramis στην Αθήνα, αυτό ήταν το πρώτο μου ξενοδοχείο και ένιωσα μια υπέροχη αίσθηση ολοκλήρωσης. Πρόσφατα, έχω κερδίσει 37 βραβεία φέτος και αυτό τοποθετήθηκε στο Interior Design Hall of Fame. Αλλά περισσότερο από οτιδήποτε, ανυπομονώ αυτά που θα φέρει ο επόμενος χρόνος. Είχαμε μόλις τα αποκαλυπτήρια του ξενοδοχείου Nhow στο Βερολίνο και σύντομα θα ολοκληρωθεί και ένας σταθμός του Μετρό στη Νάπολη.





 Έχεις μια σειρά από σύμβολα τα οποία έχουν γίνει σχεδόν μια σχεδιαστική διάλεκτος, εύκολα αναγνωρίσιμη ως "Karim Rashid". Είναι στο έργο σου. Είναι στο δέρμα σου. Τί σημαίνουν; Πώς προέκυψαν; 
Είναι τα ιερογλυφικά μου. Έχω αναπτύξει 55 σύμβολα τα τελευταία 13 χρόνια. Κάθε ένα έχει νόημα. Τα ονομάζω "Karimagologos". Το βιβλίο μου EVOLUTION εξηγεί τις έννοιες. Ποτέ δεν προσπαθώ να τα χρησιμοποιήσω σκόπιμα αλλά έρχονται στο έργο υποσυνείδητα τις πιο τυχαίες στιγμές. Έχω 12 tattoos πάνω μου, ένα από κάθε πόλη στον κόσμο από το Τόκυο έως το Σαν Φραντσίσκο στη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο, στο Σικάγο, κλπ.

 Φαίνεται να υιοθετείτε τις τεχνητές δυνατότητες της ανθρωπότητας, τη συγχώνευση οργανικών με τεχνιτών. Είναι αυτή μία σαφής δήλωση; 

Είναι σίγουρα σαφής. Αγαπώ την εξέλιξη, ανυπομονώ για την μέρα που θα είμαστε 50% συνθετικοί και τεχνητοί, υπάρχει μία εμμονή, σαν είδος επιστημονικής φαντασίας.

 Προέρχεστε από ένα πολυποίκιλο παρελθόν με ιστορικό πλούτο όμως βρίσκω ελάχιστη νοσταλγία στο έργο σας. Από που προέρχεται αυτή η αισθητική; 

Σε αυτόν τον αιώνα γινόμαστε μάρτυρες μιας εξαντλητικής ανασκαφής στα θησαυροφυλάκια του παρελθόντος, ακόμα περισσότερο από τη μεταμοντέρνα δεκαετία του 80'. Φαίνεται ότι η ιστορία εκτυλίσσεται με έναν υπερτροφικό ρυθμό, συνεχίζουμε να αναζητάμε στο παρελθόν για να ανακαλύψουμε τα πάντα και τίποτα, είτε καλό είτε κακό. Αλλά πρέπει να κοιτάξουμε στο μέλλον για την αλλαγή και την καινοτομία.

Όταν αξιοποιείται και ασχολείστε με την δημιουργική σας ενέργεια, προτιμάτε να αναπτύσσεται τις ιδέες σας μόνος σας ή σας αρέσει να συνεργάζεστε και να λαμβάνετε ερεθίσματα; 

Αρχικά αναπτύσσω τις ιδέες μου, μετά τις μεταφέρω στην ομάδα μου και δοκιμάζουμε παραλλαγές χρησιμοποιώντας 3D απεικονίσεις. Σχεδιάζω ασταμάτητα, περισσότερο στο σπίτι, ή ταξιδεύοντας στο αεροπλάνο. Μου αρέσει να είμαι αρχικά μόνος ακούγοντας μουσική, αλλά αργότερα ο σχεδιασμός είναι μια διαδικασία. Θέλω να είμαι βέβαιος ότι το όραμα μου θα ταιριάζει απόλυτα με τις ανάγκες των πελατών μου και των καταναλωτών.

Πώς μπορείτε να αλλάξετε τον κόσμο; 

Πιστεύω ότι κάθε καλλιτέχνης, σχεδιαστής πάντα θέλει να συνεισφέρει στον πολιτισμό, έχω συνεχώς την εμμονή να το κάνω αυτό, έχοντας μία πραγματική επίδραση στις ζωές των ανθρώπων. Ακόμα και όταν ήμουν 4 χρονών παιδί συνήθιζα να ζωγραφίζω εικόνες κτιρίων με τον πατέρα μου, αλλά πάντα ήθελα να αλλάξω κάτι: τα παράθυρα, την είσοδο κτλ. Ήξερα από τότε ότι θέλω να γίνω σχεδιαστής. Δεύτερον, θεωρώ τον εαυτό μου περισσότερο καλλιτέχνη παρά σκληροπυρηνικό βιομηχανικό σχεδιαστή, διότι υπάρχει η περίεργη εσωτερική τάση να κάνεις κάτι πρωτότυπο στον κόσμο. Επίσης αντιλαμβάνομαι ότι ζούμε σε ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο κόσμο, και δεν μπορεί ποτέ να είναι ένα ουτοπικό όραμα, και δεν θα ήθελα ποτέ να επιβάλω το όραμα μου σε όλους τους άλλους, απλώς συμβάλλω με πολλές ευαισθησίες.

Κλείνοντας, ποιό είναι το αγαπημένο σας χρώμα και γιατί; 

Το ροζ. Το ροζ είναι το υπεραισιόδοξο μου λευκό. Είναι ενεργητικό, φωτεινό, ελκυστικό, σαν ενεργειακό ποτό στον σκληροτράχηλο κόσμο που κυριαρχεί στο χτισμένο περιβάλλον. Υπάρχουν τόσες πολλές παραλλαγές και αποχρώσεις του ροζ για κάθε διάθεση, κάθε άτομο. Το ροζ είναι το νέο μαύρο!

πηγή: www.yankodesign.com


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου